
To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się odległą przyszłością, dziś staje się codziennością – technologia VR realnie wspiera doradztwo zawodowe i edukację. Pod koniec maja br. w Wałbrzychu odbyło się szkolenie dla doradców zawodowych, nauczycieli i wychowawców, które pokazało, jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość do pracy z młodzieżą. Uczestnicy mieli okazję nie tylko poznać nowoczesne narzędzia, ale także doświadczyć ich działania w praktyce. Szkolenie „Zawody w wirtualnej rzeczywistości – VR w doradztwie zawodowym” zorganizowano w przestrzeniach Klastra Edukacyjnego przy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „INVEST-PARK”. To nowoczesne centrum stworzone w odpowiedzi na potrzeby lokalnych pracodawców, w którym młodzi ludzie mogą przygotowywać się do egzaminów w konkretnych zawodach, korzystając z wyposażenia odpowiadającego realnym warunkom pracy. Obiekt jest znakomicie wyposażony – od nowoczesnych urządzeń, przez multimedialne sale, aż po specjalistyczne stanowiska nauki zawodu.
Spotkanie otworzyła Małgorzata Reichel z DODN we Wrocławiu, a w świat nowoczesnych technologii przenieśli uczestników: Dawid Torbacki i Agata Kaziuk z Centrum Informacji i Planowania Kariery DWUP we Wrocławiu. Zaprezentowali oni możliwości takich narzędzi, jak gogle VR oraz omówili zestaw 46 filmów zawodoznawczych.
– Dzięki współpracy z DWUP już wcześniej korzystałam z tych narzędzi na swoich zajęciach i mogę potwierdzić, że młodzież jest naprawdę zainteresowana taką formą pracy. Kiedy uczeń zakłada okulary VR, w jednej chwili przenosi się do wnętrza zakładu pracy, warsztatu, laboratorium czy magazynu. Widzi, słyszy i czuje się, jakby sam pracował na stanowisku, o którym opowiada film – mówi Angelika Grzywacz-Dudek, doradczyni zawodowa MCK Mysłakowice, uczestniczka szkolenia.
–Wirtualne filmy zawodoznawcze to coś więcej niż atrakcyjny materiał wideo – to realistyczne przeżycie, które angażuje emocje i zmysły, dzięki czemu uczniowie lepiej zapamiętują informacje i mogą lepiej zrozumieć, na czym polega dany zawód. Każdy film zawiera komentarz lektorski wyjaśniający zakres obowiązków, wymagane umiejętności oraz realia środowiska pracy – dodaje.
Zajęcia z wykorzystaniem VR to również doskonała okazja do rozwijania kompetencji cyfrowych i metodycznych – zarówno u młodzieży, jak i u kadry pedagogicznej. Jak podkreślali prowadzący, współczesna edukacja musi odpowiadać na zmieniające się potrzeby uczniów, którzy na co dzień funkcjonują w świecie mediów cyfrowych, interaktywnych aplikacji i krótkich form wideo.
Szkolenie w Wałbrzychu zorganizowane przez Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz Dolnośląski Urząd Pracy we Wrocławiu było nie tylko okazją do poznania nowego narzędzia, ale przede wszystkim inspiracją do nowoczesnego podejścia do doradztwa zawodowego – takiego, które łączy technologię, praktykę i realne potrzeby młodych ludzi na rynku pracy. A gogle VR to nie przyszłość – to teraźniejszość, która dzieje się tu i teraz.
Tekst i zdjęcia: Angelika Grzywacz-Dudek, doradca zawodowy