
Jakie znaczenie w życiu zawodowym i prywatnym ma komunikacja i jak rozwijać tą jedną z najważniejszych kompetencji miękkich? Odpowiedź na to pytanie otrzymali uczestnicy klas I, II i III szkoły branżowej I stopnia z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Mysłakowicach. Był to temat zajęć przygotowanych przez doradcę zawodowego Angelika Grzywacz-Dudek. Scenariusz zajęć był inspirowany programem „Pomysły Plus I – zestawem narzędzi do zajęć z doradztwa edukacyjno – zawodowego”, który w ostatnim czasie został zakupiony do Młodzieżowego Centrum Kariery w Mysłakowicach. Na jego bazie uczniowie stworzyli mapę myśli odpowiadając na pytanie czym jest komunikacja i jakie są jej części składowe. Dowiedzieli się również, że takie elementy jak: odbiorca, nadawca, przekaz werbalny i niewerbalny, słuchanie i prosty przekaz to nie cały przepis na skuteczną komunikację. Ćwiczenie praktyczne, w którym każdy z uczestników przekazywał kolejnej osobie zasłyszaną treść, uświadomiło uczestnikom co może tą komunikację zakłócić i zniekształcić. - Mi w usłyszeniu tego, co mówiła koleżanka i przekazaniu tego co zapamiętałam, był hałas. Dodatkowo większość wątków po prostu zapomniałam – mówiła Weronika z III klasy o kierunku krawiec. W bardziej licznych klasach okazało się, że z pierwotnych treści do ostatniej osoby nie dotarły nawet strzępki informacji. - Każdy dodał do tego co usłyszał swoje pięć groszy i wyszło coś zupełnie innego. Niektórzy mówili za cicho, a inni nawet szeptali – śmiali się Karol i Szymek z III klasy SB I stopnia o kierunku kucharz. I na bazie tego doświadczenie uczniowie mogli zaobserwować mechanizm powstawania plotki. - Sami widzicie, że mimo waszych dobrych intencji, doszło do całkowictego zniekształcenia przekazu – wyjaśniała doradca zawodowy Angelika Grzywacz-Dudek. – Pamiętajcie o tym, szczególnie kiedy pojawią się nieporozumienia i trudności w komunikacji. W takich sytuacjach odbiorca musi dopytać czy dobrze zrozumiał, a nadawca powinien doprecyzować i wyjaśnić niezrozumiały watek. Jak widzicie odpowiedzialność za dobrą komunikację powinny wziąć dwie strony: zarówno nadawca, jak i odbiorca – dodała. Podsumowaniem spotkanie były pytania, których celem było skłonienie uczestników do refleksji: jak przebiega moja komunikacja z innymi? co jest moją mocną i słaba stroną tej kompetencji i nad czym muszę popracować?
Tekst i foto: Angelika Grzywacz-Dudek