flaga Ukrainy
  • Kontrast strony
Rozmawiamy o emocjach, przemocy – uczymy się słuchać.

W dzisiejszych czasach coraz częściej spotykamy się z przypadkami destrukcyjnego i autodestrukcyjnego zachowania oraz przemocy fizycznej i psychicznej wśród młodzieży. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby wychowawcy podejmowali działania mające na celu zapobieganie oraz niwelowanie tych zjawisk. Zajęcia wychowawcze stanowią doskonałą platformę do edukowania młodych ludzi na temat szkodliwości agresywnego zachowania oraz sposobów radzenia sobie z emocjami. W czasie takich zajęć można omówić przyczyny destrukcyjnego autodestrukcyjnego zachowania, takie jak stres, presja społeczna czy nieprawidłowe mechanizmy radzenia sobie z problemami. Warto zwrócić uwagę także na negatywne skutki przemocy i przedstawić młodzieży konsekwencje takiego zachowania dla ofiary oraz dla sprawcy. Podczas zajęć wychowawczych należy skupić się również na budowaniu umiejętności radzenia sobie z emocjami i konfliktami w sposób konstruktywny. Można zaprezentować różne metody radzenia sobie z trudnościami, takie jak umiejętność wyrażania emocji, rozwiązywanie problemów czy budowanie zdrowych relacji międzyludzkich. Przeprowadzenie symulacji sytuacji konfliktowych oraz rozmów na temat sposobów ich rozwiązania może pomóc młodym ludziom lepiej zrozumieć, jak działa przemoc oraz jak można jej zapobiegać. Oprócz tego warto zadbać o rozwijanie umiejętności empatii i empatycznego słuchania wśród młodzieży. Wspieranie uczniów w budowaniu zdolności do zrozumienia perspektywy drugiej osoby oraz doceniania różnic między ludźmi może pomóc w zmniejszeniu zjawisk autodestrukcyjnych i przemocy. Zajęcia wychowawcze mają ogromne znaczenie w kształtowaniu postaw i zachowań młodzieży. Dlatego warto zadbać o to, aby były one prowadzone w sposób przemyślany i skoncentrowany na zapobieganiu destrukcyjnemu zachowaniu i przemocy. Tylko dzięki odpowiedniej edukacji oraz wsparciu wychowawców możemy przyczynić się do stworzenia przyszłego pokolenia, które będzie szanować siebie oraz innych, i które będzie potrafiło rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy i bez przemocy. Realizując programy „Życie jest przede mną” oraz „Podziel się sercem” wychowawcy przez cały miesiąc skupili się na zajęciach grupowych i indywidualnych, aby uczestnicy Hufca Pracy nauczyli nazywać się spotykane ich emocje i wyrażać je w sposób społecznie akceptowalny.

Autor tekstu: Dagmara Florczyk – Choma, komendant HP Legnica
Autor zdjęć: Dagmara Florczyk – Choma, komendant HP Legnica, Weronika Mosbauer, wychowawca HP Legnica
• uczestniczka wypełnia prace na temat emocji
• Indywidulane zajęcia z TUS

240227 le2

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.