flaga Ukrainy
  • Kontrast strony

Nowoczesna technologia coraz śmielej wkracza do szkół i doradztwa zawodowego. Uczniowie z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Mysłakowicach mieli niecodzienną okazję sprawdzić się w wybranych zawodach dzięki goglom VR, które zaprezentowała przedstawicielka Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Jeleniej Górze, Joanna Mołczan. Została ona zaproszona przez doradcę zawodowego MCK Mysłakowice Angelikę Grzywacz-Dudek. Wizyta doradcy zawodowego DWUP była częścią cyklu zajęć, które mają pomóc młodzieży w planowaniu ich przyszłości zawodowej. Dzięki technologii VR (Virtual Reality) uczniowie mogli dosłownie przenieść się do środowiska pracy i poczuć, jak to jest być np. operatorem koparki, pilotem samolotu, ratownikiem medycznym, pielęgniarką, kucharzem, policjantem czy strażakiem. – Dzisiejsza młodzież potrzebuje konkretów i nowoczesnych narzędzi nauczania. Sama teoria to za mało – mówi Angelika Grzywacz-Dudek, doradca zawodowy z MCK Mysłakowice. – Dzięki VR uczniowie mogli na własnej skórze poczuć emocje związane z wykonywaniem wybranych zawodów. Zobaczyli m.in., z czym się mierzy np. operator koparki – z ograniczoną widocznością, precyzją ruchów i odpowiedzialnością. To doświadczenie, które zapada w pamięć i pomaga w świadomym podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych – dodaje. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej prezentacji, podczas której Joanna Mołodczan z DWUP opowiedziała o usługach świadczonych przez dolnośląskie urzędy pracy oraz możliwościach wykorzystania VR w doradztwie. Następnie uczniowie – w małych grupach – mieli możliwość przetestowania wybranych zawodów. Każde doświadczenie VR było inne, ale wszystkim towarzyszyły duże emocje. – Zawsze myślałam, że praca pielęgniarki to tylko podawanie leków – mówi Maja, uczennica klasy III ucząca się na kierunku krawcowa. – Ale w goglach VR zobaczyłam, jak wygląda kontakt z pacjentem, szybkie podejmowanie decyzji, a nawet stres w sytuacjach awaryjnych. To otworzyło mi oczy. Zrozumiałam, że to zawód wymagający ogromnej empatii, ale też odporności psychicznej – dodała. Wśród uczniów panowała atmosfera zaciekawienia, ale i refleksji. Zawody, które znali tylko z opowieści, nagle stały się czymś namacalnym. – Zajęcia z VR-ami to zupełnie inny wymiar doradztwa zawodowego. Zajęcia były naprawdę ciekawe i inspirujące – relacjonuje Patryk, uczeń klasy II z kierunku kucharz. –Takie zajęcia powinny być w każdej szkole – dodał. Joanna Mołodczan, prowadząca spotkanie, podkreślała, że VR to narzędzie, które nie zastępuje klasycznego doradztwa, ale je uzupełnia i wzbogaca. – Technologia daje młodzieży szansę zobaczenia, jak naprawdę wygląda praca w danym zawodzie – tłumaczyła. – Nie wszyscy uczniowie mogą odbywać praktyki w różnych miejscach, a VR pozwala na wgląd w realne warunki pracy np. pilota samolotu czy ratownika medycznego. Co więcej – uruchamia wyobraźnię, zmusza do myślenia i rozmowy. Młodzi ludzie zaczynają zadawać pytania, porównywać, analizować – i to właśnie jest początek świadomego wyboru drogi zawodowej. Spotkanie zakończyło się wspólną dyskusją i refleksją nad tym, co uczestnicy wynieśli z tej nietypowej lekcji. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z tak nowoczesnym narzędziem. Ale jak zapowiada doradca zawodowy MCK Mysłakowice – z pewnością nie ostatni.

Tekst i zdjęcia: Angelika Grzywacz-Dudek16052025 jg116052025 jg216052025 jg316052025 jg416052025 jg516052025 jg6

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.