
14 kwietnia w Zespole Szkół Technicznych im. Unitów Podlaskich w Międzyrzecu Podlaskim, specjalista ds. rozwoju zawodowego z CEiPM OHP z Białej Podlaskiej oraz pracownicy MCK OHP z Międzyrzeca Podlaskiego, przeprowadzili zajęcia doradcze – aktywizujące. Uczestnikami była młodzież klas II i III, podopieczni grupy wychowawczej OHP.
Tematyka dotyczyła godzenia ról zawodowych i rodzinnych w ramach warsztatów nawiązujących do założeń koncepcji Work – life balance, przedstawiono także stereotypy kobiet i mężczyzn zmieniających się na przestrzeni lat w mediach. Dyskutowano nad rolami jakie mogą niebawem pełnić i co się z tym wiąże oraz efektywnością organizowania codziennych obowiązków umożliwiających pracę zawodową. Młodzież planowała podział poszczególnych obowiązków domowych kobiety i mężczyzny i zapoznała się z zasadami udzielania urlopów i zasiłków dotyczących rodziców w ramach obowiązującej koncepcji work-life balance.
Omawiano także kompetencje miękkie jakie m.in. mogą się pojawić w procesie autoprezentacji i rozmowy kwalifikacyjnej. Podczas spotkania młodzież dyskutowała o ważności umiejętności miękkich w życiu zawodowym i osobistym, o tym jakie kompetencje mają wpływ na proces rekrutacji i efektywność pracy. Uczniowie brali udział w „marshmallow challenge”, polegający na zbudowaniu jak najwyższej wieży z makaronu, która utrzyma piankę. Ćwiczenie to jest świetnym treningiem pracy w grupie, koncentracji i skupienia uwagi, spostrzegawczości, kreatywności, kontroli emocji, logicznego myślenia i pracy pod presją czasu. Młodzież wykonała też Efekt Stroopa, czyli rywalizację pomiędzy prawą i lewą półkulą mózgu. Uczestnicy ze zdziwieniem spostrzegli, że nie mają problemu z przeczytaniem nazw kolorów napisanych tym samym kolorem, ale problem pojawił się w momencie czytania kolorów napisanych inna barwą np. przeczytanie koloru czerwonego napisanego kolorem niebieskim wymagało więcej czasu i zastanowienia.
W ramach FestiFunDays – urozmaiceniem zajęć była również gra w scrabble. Zajęcia minęły w przyjaznej atmosferze, mamy nadzieję że umożliwiły wszystkim uczestnikom rozwijanie nowych kompetencji zawodowych (miękkich) takich jak komunikacja, kreatywność, praca zespołowa, praca pod presją czasu i koncentracja uwagi.