
”Jak dobrze znasz się na kuchni?” – więcej niż tylko konkurs!
Kuchnia to nie tylko smak, zapach i piękne talerze – to również wiedza, tradycja i sztuka, którą warto pielęgnować i rozwijać. Uczestnicy Hufca Pracy w Kędzierzynie-Koźlu oraz uczniowie ZS nr 1 mieli świetną okazję by wziąć udział w konkursie „Jak dobrze znasz się na kuchni?” i sprawdzić swoją teoretyczną wiedzę kulinarną, ale też... świetnie się przy tym bawić! Quizy kulinarne pomagają utrwalać wiedzę o produktach, technikach gotowania, zasadach zdrowego żywienia czy historii kuchni. Dzięki takim inicjatywom uczestnicy Hufca mają okazję poznawać nie tylko własne tradycje kulinarne, ale także ciekawostki z innych zakątków świata. Należy też zwrócić uwagę, że takie testy to też ćwiczenia pamięci i logicznego myślenia – testy wymagają nie tylko wiedzy, ale i sprytu. Kto by pomyślał, że gotowanie rozwija także umysł? Choć gotowanie kojarzy się głównie z praktyką, nie da się ukryć, że bez solidnych podstaw teoretycznych trudno mówić o świadomym podejściu do jedzenia. Właśnie dlatego konkursy tego typu są tak wartościowe – łączą przyjemność zabawy z realną edukacją. Nie zapomnijmy że konkurs to także świetna okazja, by zgarnąć atrakcyjne nagrody, ale też poczuć satysfakcję z własnych umiejętności i wiedzy.
Justyna Pojasek
Integracja z adrenaliną i relaksem
Kadra z Hufca Pracy zorganizowała wyjątkowe wydarzenie integracyjne dla swoich uczestników, łączące sport, technologię i naturę. W programie znalazły się trzy atrakcje: wizyta na strzelnicy wirtualnej, emocjonujący spływ kajakowy oraz wspólne ognisko, które zakończyło dzień pełen wrażeń. Dzień rozpoczęliśmy od wizyty na strzelnicy wirtualnej. Nasi uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności strzeleckie w bezpiecznym, komfortowym środowisku. Realistyczne symulacje i różnorodne scenariusze pozwoliły nie tylko na świetną zabawę, ale też integrację poprzez zdrową rywalizację. Po solidnej dawce adrenaliny przyszedł czas na nieco bardziej relaksującą, choć wciąż aktywną formę spędzenia czasu – spływ kajakowy. Wspólne wiosłowanie sprzyjało współpracy i rozmowom, co zacieśniło relacje w grupie i pozwoliło lepiej się poznać. Na zakończenie dnia spotkaliśmy się przy ognisku. Wspólne pieczenie kiełbasek, śmiechy i wspomnienia stworzyły niezapomnianą atmosferę. Wspólne przeżycia zbliżyły uczestników, a różnorodność aktywności sprawiły, że każdy znalazł coś dla siebie. Była to możliwość do stworzenia przestrzeni, zabawy i wypoczynku.
Grzegorz Wysocki
Lekcja historii w plenerze: pamięć o ofiarach obozów przymusowej pracy w Kędzierzynie-Koźlu
Kędzierzyn-Koźle to miejsce o bogatej, choć niekiedy bolesnej historii. W czasie II wojny światowej na jego terenie funkcjonowały liczne obozy przymusowej pracy, w których przetrzymywano tysiące osób – mężczyzn, kobiet i dzieci pochodzących z większości państw europejskich. Szacuje się, że przez jeden z obozów mieszczących się nieopodal Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Kędzierzynie-Koźlu przewinęło się aż 9963 więźniów, zmuszanych do pracy w nieludzkich warunkach. Aby zachować pamięć o tych tragicznych wydarzeniach, zorganizowano plenerową lekcję historii, która miała na celu edukację młodego pokolenia i upamiętnienie ofiar pn.: „Edukacja w terenie – żywa lekcja historii”.
W wydarzeniu wzięli udział uczestnicy Hufca Pracy wraz z komendantem i wychowawcami. Lekcja odbyła się na terenie dawnego obozu pracy, dziś oznaczonego symbolicznymi miejscami pamięci. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać opowieści o codziennym życiu więźniów, warunkach bytowych, pracy przymusowej przy produkcji zbrojeniowej oraz brutalnych metodach stosowanych przez strażników. Zostało również podkreślone, że więźniowie byli obywatelami niemal wszystkich okupowanych krajów Europy – Polacy, Francuzi, Belgowie, Holendrzy, Rosjanie, Czesi, a nawet Grecy i Włosi, których łączyło jedno: zostali pozbawieni wolności i godności przez hitlerowski reżim. Lekcja plenerowa miała nie tylko walor edukacyjny, ale przede wszystkim moralny, ponieważ wiedza o lokalnej historii jest niezbędna, by budować społeczeństwo świadome przeszłości i odporne na nienawiść, ksenofobię oraz dehumanizację. To miejsce przypomina nam, że wolność nie jest dana raz na zawsze. Musimy o nią dbać, a przede wszystkim uczyć młodzież, czym kończy się obojętność na zło. Na zakończenie lekcji uczniowie zapalili znicze pod pomnikiem upamiętniającym ofiary obozów. Wielu z nich przyznało, że była to jedna z najbardziej poruszających lekcji w ich życiu – inna niż wszystkie, bo dotykająca historii, która wydarzyła się dosłownie tuż obok ich domów.
Maria Szewczyk