flaga Ukrainy
  • Kontrast strony

Cykl kreatywnych zajęć z wykorzystaniem Story Cubes w Branżowej Szkole I stopnia w Nysie

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie planowanie przyszłości zawodowej młodych ludzi staje się coraz bardziej złożonym zadaniem. Tradycyjne zawody ewoluują, pojawiają się nowe profesje, a umiejętności takie jak kreatywność, elastyczność i umiejętność współpracy stają się równie ważne jak konkretne kwalifikacje. Odpowiedzią na te wyzwania może być innowacyjny cykl zajęć w Branżowej Szkole I stopnia pod tytułem „Wymarzony zawód przyszłości”, który łączy rozwój zawodowy z kreatywną zabawą przy pomocy Story Cubes – kostek opowieści.

Celem tych zajęć jest rozbudzenie wyobraźni uczniów, inspirowanie ich do refleksji nad przyszłością zawodową, budowanie pewności siebie w wypowiadaniu się i prezentacji pomysłów, kształtowanie umiejętności współpracy i słuchania innych oraz ukazanie, że każda ścieżka kariery może być unikalna i wartościowa. Story Cubes, czyli zestaw kostek z obrazkami, stają się doskonałym narzędziem do rozwijania kompetencji miękkich, kreatywności i komunikacji. Każdy rzut kostkami to inna kombinacja symboli, które pobudzają wyobraźnię uczniów i pozwalają im tworzyć historie bez ograniczeń. To świetny sposób na wprowadzenie uczniów w świat nowych zawodów oraz na zrozumienie, jak kreatywność może współistnieć z wymaganiami rynku pracy.

Cykl zajęć zaczyna się od pierwszego spotkania, podczas którego uczniowie zastanawiają się, czym jest „zawód przyszłości”. Rozmawiają o tym, jakie zawody znają, które ich fascynują, a które wydają się niepotrzebne. Wspólnie tworzą mapę myśli z zawodami przyszłości, takimi jak inżynier kosmiczny, projektant rzeczywistości wirtualnej, bioinformatyk czy opiekun sztucznej inteligencji. Następnie, korzystając z losowania trzech kostek Story Cubes, każdy uczeń wymyśla krótką historię o sobie w roli osoby wykonującej jeden z zawodów przyszłości. W drugiej części zajęć uczniowie pracują w parach lub grupach, losując sześć kostek i tworząc opowieść pt. „Mój dzień w pracy w 2040 roku”. Kostki pomagają im wymyślić miejsce pracy, używane technologie, typ zadań oraz napotkane wyzwania. Po zakończeniu pracy, grupy prezentują swoje historie, a cała klasa zadaje pytania, takie jak „Czy ta praca jest potrzebna?”, „Co musi umieć taka osoba?” oraz „Czy to praca marzeń?”.

Po zakończeniu cyklu zajęć uczniowie potrafią mówić o swoich marzeniach i planach z większą pewnością siebie, lepiej rozumieją zmieniający się świat zawodów, wzmacniają kompetencje miękkie, takie jak kreatywność i komunikacja oraz uczą się, że każda ścieżka kariery może być unikalna i wartościowa. Dzięki Story Cubes młodzi ludzie uczą się, że kreatywność to cenna umiejętność, która nie tylko pozwala im na zabawę, ale także na wyobrażenie sobie siebie w roli specjalisty w zawodzie przyszłości.

Cykl zajęć „Wymarzony zawód przyszłości” to doskonała okazja, aby połączyć rozwój zawodowy uczniów z kreatywnym podejściem do edukacji. Dzięki Story Cubes uczniowie mogą lepiej poznać siebie, swoje zainteresowania i pasje, a także wyobrazić sobie, jak wygląda ich przyszła kariera. Zajęcia te pokazują, że kreatywność i umiejętność myślenia poza schematami są niezbędne w dzisiejszym świecie, a każdy zawód może stać się wymarzonym, jeśli tylko uczniowie będą gotowi na wyzwania, które przed nimi stoją.

Magdalena Wajdzik

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce prywatności. Dowiedz się więcej.