
Współczesny rynek pracy stawia przed młodymi ludźmi szereg wyzwań związanych z koniecznością podejmowania świadomych decyzji zawodowych, dlatego tak ważne jest, aby uczniowie, w tym również uczestnicy Ochotniczych Hufców Pracy, mieli możliwość poznania różnych zawodów w sposób, który łączy edukację teoretyczną z praktycznym doświadczeniem.
W odpowiedzi na te potrzeby coraz częściej wykorzystuje się nowoczesne technologie, w tym wirtualną rzeczywistość (VR), aby umożliwić młodzieży przeżycie symulacji zawodowych, które w tradycyjnej formie byłyby trudne do zrealizowania. Wirtualna rzeczywistość to technologia, która pozwala na całkowite zanurzenie użytkownika w sztucznie stworzonym świecie, co daje możliwość „wejścia” do różnych środowisk zawodowych i zapoznania się z wykonywaną pracą w sposób bezpieczny i w pełni interaktywny. Jednym z przykładów zastosowania VR w zajęciach zawodoznawczych jest symulacja zawodu kosmetyczki. Uczestnicy mają okazję poczuć się jak profesjonalni kosmetolodzy, poznając techniki wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, takich jak manicure, czy depilacji laserowej. Dzięki technologii VR młodzież może przejść przez cały proces: od przygotowania stanowiska pracy, przez dobór odpowiednich produktów, po techniczne aspekty realizacji zabiegów. Tego typu symulacja pozwala młodzieży nie tylko na naukę praktycznych umiejętności, ale także na zapoznanie się z realnymi wyzwaniami, które czekają na osoby pracujące w tym zawodzie.
Kolejną symulacją, która zyskała dużą popularność wśród uczestników zajęć, jest doświadczenie pracy z urządzeniami drogowymi. Zajęcia te są szczególnie istotne dla osób zainteresowanych pracą w budownictwie i branży drogowej. Dzięki goglom VR młodzież może „wsiąść” do kabiny maszyny budowlanej, takiej jak koparka, dźwig i przejść przez proces pracy na budowie. Wirtualne środowisko pozwala na zapoznanie się z obsługą skomplikowanych urządzeń oraz zasadami bezpieczeństwa, co może okazać się bardzo pomocne przed podjęciem decyzji o dalszym kształceniu w tym kierunku. Dzięki symulacjom mogą oni przetestować różne zawody i ocenić, który z nich najbardziej im odpowiada, bez konieczności angażowania się w praktyki zawodowe, które mogłyby okazać się zbyt kosztowne lub niebezpieczne.
Ponadto, korzystanie z VR sprzyja rozwojowi umiejętności technicznych i cyfrowych, które są coraz bardziej pożądane na rynku pracy. Zajęcia zawodoznawcze z wykorzystaniem gogli VR to innowacyjna metoda nauki, która pozwala młodzieży na zdobycie praktycznych doświadczeń w różnych zawodach, takich jak kosmetyczka, pracownik urządzeń drogowych, operatora maszyn czy spawacz. Wysoki realizm symulacji wywołał duże emocje, a po zakończeniu zadania pozostali uczestnicy wyrażali uznanie brawami.
Łukasz Hubicki, Sylwia Zięba