
Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Spotykamy się z nim wszędzie - w szkole, w pracy, w domu, na ulicy. Działa mobilizująco, ale też może wywoływać negatywne skutki dla zdrowia i samopoczucia. Jak dowodzą najnowsze badania, to właśnie dzieci i młodzież są szczególnie narażeni na sytuacje stresogenne. Dlatego też należy uczyć młode pokolenie sposobów budowania odporności na stres.
24 maja uczestnicy 9-12 Hufca Pracy wzięli udział w zajęciach edukacyjno-profilaktycznych pn. „Jak radzić sobie ze stresem”. Zakończyły one cykl spotkań pierwszoklasistów z psychoterapeutkami z Centrum Rozwoju i Psychoterapii w Jarosławiu w ramach lokalnego programu wychowawczo-profilaktycznego pn. „Chcę być szczęśliwy”.
W pierwszej części spotkania pani Agnieszka Kamińska odwołując się do definicji „stresu” wg Hansa Hugona Selye’go, kanadyjskiego lekarza i endokrynologa, prekursora badań nad stresem wyjaśniła młodzieży pojęcie i rodzaje tego zjawiska, a więc: dystres, eustres oraz źródła i mechanizmy jego powstawania. - Stres to zespół reakcji zachodzących w naszym ciele, wywołanych przez bodźce, doświadczenia i zdarzenia, które można określić jako różnego rodzaju zagrożenia – wyjaśniła zgromadzonym pani Agnieszka Kamińska. Kolejno uczestnicy podzieli na pięcioosobowe zespoły wskazywali na sytuacje dla nich stresujące, a następnie przy pomocy ilustracji określali wpływ stresu na zdrowie, samopoczucie i psychikę człowieka.
W dalszej części warsztatów prowadzące pani Joanna Starzecka i pani Agnieszka Kamińska omówiły skuteczne i zdrowe metody walki ze stresem oraz zapoznały młodzież z wybranymi technikami relaksacyjnymi. Uczestnicy, odwołując się także do osobistych doświadczeń, wypowiadali się na temat własnych sposobów radzenia sobie ze stresem: - Gdy się stresuję, słucham muzyki – mówiła Wiktoria. - Jak dla mnie na stres najlepsze są seriale – dodała Aleksandra. - Myślę o sposobach na rozwiązanie trudnej sytuacji, a przede wszystkim zastanawiam się nad przyczynami stresu – powiedziała Oliwia.
Mamy nadzieję, że wiedzę zdobytą podczas zajęć młodzież będzie potrafiła wykorzystać w życiu codziennym po to, aby jak najlepiej poradzić sobie z trudnościami i wyzwaniami stojącymi przed każdym z nich, a będącymi nierzadko źródłem stresu.