Jak co roku, w dniu 15 marca 2025 roku obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Data nie jest przypadkowa, tego dnia w 1962 roku odbyło się przemówienie prezydenta Stanów Zjednoczonych, Johna Kennedy’ego, podczas którego przedstawił cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz do reprezentacji. W Polsce dzień ten obchodzony jest oficjalnie od 2000 roku.
Światowy Dzień Konsumenta ma na celu uświadomienie i przede wszystkim zapoznanie ludzi z ich prawami, jakie im przysługują, a także zwiększenie poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości w społeczeństwie. Warto wiedzieć, jakie prawa przysługują każdemu podczas wykonywania codziennych czynności takich jak zakupy.
W dniu 13 marca 2025 r. w Ośrodku Szkolenia i Wychowania w Próchnowie odbyły się zajęcia związane z prawem konsumenckim. Młodzież zapoznała się z prezentacją multimedialną wykonaną przez pedagoga – Panią Magdalenę Konys, w której zawarto podstawowe prawa i zasady konsumenckie. Na zakończenie zajęć uczestnicy mogli zadawać pytania na nurtujące ich pytania między innymi dotyczące zakupów przez Internet czy reklamacji.
Jest to bardzo ważne, aby uświadamiać młodzież, że posiadają oni prawo do bezpieczeństwa, informacji, wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach oraz wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej.
Tekst i zdjęcia: Magdalena Konys